
نقد و بررسی سریال «شغال»: ترکیبی ناموفق از ایدههای ناهمگون و بیمزه!
قسمت سوم سریال جنجالی «شغال» به تازگی از شبکه نمایش خانگی پخش شده است. این اثر به زندگی خانواده کاویان پرداخته و درگیر ماجراهای گوناگونی میشود. با شنیدن اسم این سریال، ممکن است انتظار داستانی مهیج و پراعتبار مانند «روز شغال» را داشته باشید، اما این تصور نادرست است. در واقع این دو اثر هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. کارگردانی این اثر بر عهده بهرنگ توفیقی است و متأسفانه با انتقادات فراوانی از سمت بینندگان روبهرو شده است.

مهدی سلطانی در این سریال نقش یک پدر ثروتمند را ایفا میکند که شباهت زیادی به کاراکترهای قبلیاش در سریالهایی مانند «آقا زاده» و «مادرانه» دارد. «شغال» به نوعی نمایانگر تلاش شبکههای نمایش خانگی برای الگو برداری از سریالهای ترکی به شمار میآید. قصه این سریال حول محور موضوعاتی چون تجاوز، جنایت و مسائل اجتماعی میچرخد که تشابهاتی با سریالهای قدیمیتری مانند «فاطماگل» دارد. داستانی که نه تنها به قربانی تجاوز به آسانی پرداخته است بلکه سعی دارد این وقایع را به شکلی رمانتیک و کماهمیت جلوه دهد.

نمایش سکانسهای تجاوز به شکلی غیرجدی، باعث خواهد شد که مخاطب نه تنها همراه با شخصیت آوا احساس همدردی نکند، بلکه به راحتی از این اتفاق عبور کند. «شغال» سعی میکند ایدههایی چون قتل و طلاق را به صورت توأمان ارائه دهد، اما در نهایت نه تنها جذاب نیست، بلکه به یک اثر نامتوازن و بیمزه تبدیل شده است.